1 times løbs serie på 4 spors baner

Vi har jo aftalt at køre en serie “1” times løb sammen medet par andre GT-mos’sere

4 Baner af 4 spor, Targa Florio, Ring Bering, Paramount, Humleringen er de 4 udvalgte.

Datoer der køres på er flg. torsdage:

SEP: 1/9, Køres på Ring Bering, Tornsangervej, 2400

OKT: 6/10, Køres på Targa Florio, Racefun

NOV:  10/11

DEC:  8/12

8 deltagere:
Berntsen, Henrik & Palle Bering, Casper Dollas
Robert, Peter, Christian og Keld. fra os.

reserver?

Løbsstart kl. 20.00 slut 22.00 evt. skydes ½ time 20.30-22.30

afvikling 15 min. pr. spor, vi stemmer på første aften om der skal køres 1, 2 eller 4 spor i træk, køretid er jo ok, men det er lang tid at sidde 1 time som påsætter.

 

Cph. Classic 2016

Så invitationerne klar til årets store klassiker

cc2016dk

cc2016gb

Tilmeldte:

Racefun: 917K, Sandeman #43
Christian: 908/3 #8/1971 + A.C. Cobra
Andreas:

SlotWorld: 917K, Sandeman #18
Robert: 908/3 #15/1970 + ?
Keld: 908/3 #12/1970 + Ferrari #22/1955

LapMaster: 917K, Gulf #24
Regner: 908/3 #40/1970
Peter B.: 908/3 #36/1970

Hallo Kitty: 917K, Gulf #20
Torben: Alfa tipo 33/2 #20 1967/68
Kim: Alfa 33/3 #2/1970

Illuminati:
Bo :
Per:

GRC: F512
Peter C.:  F250
Svend: 908/3 #22/1970

TM:
Thomas:
Martin:

 

Gorm

Niclas Nord

DES 2. afd. 2016

Så nåede vi til årets 2. afd. af DES, Danish Endurance Series, Serien som Racefun har vundet de seneste 2 sæsoner, og er en 1. plads i årets 1. afd. i Esbjerg var selvtilliden i orden.

Denne gang var der fornemt besøg fra Tyskland, Plastik Quäler med en af verdens bedste bilbyggere Sebastian Nockemann, sammen med en af verdens allerbedste kørere Alex Ortmann, og et mere ubeskrevet blad Marcus Westerling som dog også er meget dygtig.

Det var klart fra start at vi skulle præstere vildt godt hvis vi skulle have en chance mod disse gutter, en tilsvarende serie i tyskland dominerer de og dernede er der mange gode kørere.

Desuden var nr. 4 fra Esbjerg løbet TMP model sport på hjemmebane og de er også 3 gode kørere og med en super bil fra Thomas så her ville der også være kamp.

Mere svingende er topholdene fra det Jyske og Fynske, men de burde kunne komme med i kampen på en god dag.

SlotWorld holdet med Peter, Carsten og Keld havde en 6. plads fra 1. afd. hvor bilen kørte fint men motorbremsen svigtede. Den skulle gerne forbedres hvis vi skulle have tilfredsstillet vores følelser for serien.

Træningen til løbet forløb fint for slotworld, meget hurtig trænings bil imens Racefun kæmpede med at finde fart nok, flere motorskift men Christian virkede ikke tilfreds.

Kvallen fredag aften i heden gav desværre også kun en 5. bedste tid til Christian, og Carsten der var lidt nervøs kørte en 9. bedste tid hjem.

Men da løbet startede lørdag morgen havde vi valgt at starte ude da der var Round Robin, så vores konkurrenter kunne crashe lidt i starten som det ofte sker, altid en masse startproblemer, da vi endelig kom i sporet vidste vi at de andre havde kørt mellem 151 og 179 omgange så 180 var i tankerne, men Peter fløj afsted, omgangs tider på 5,4 var meget hurtigere end de andres og vi fik noteret 190 omgange.

Carsten tog over i spor 3, og kvitterede ved også at tage banerekorden fra Plastik Quäler og køre 191 omgange, vi var allerede 24 omgange foran nr. 2 fantastisk.

Jeg tog over i spor 5 og efter noget tid indtraf katastrofen, bilen stod stille og jeg smed håndtaget, Carsten havde snuppet bilen med ned i pitten og sagde det var pinionen der var løs, så ny motor i bilen og afsted igen, desvære gik der kun kort tid inden jeg blev påkørt og bilen ville igen ikke køre, denne pinion var også gået løs, det var sata.. det plejer ikke at være et problem, så Carsten blev bedt om at skaffe nogle metal pinioner i tilfælde af at det skulle ske igen, tiden løb ud og jeg skulle skifte spor, og havde mistet ca. 75 omgange i spor 5, Carsten skruede bilen sammen og jeg kom igang kort efter de andre, men på 2. omgang sagde bilen underligt, og kort efter kunne jeg se den hoppede underligt, jeg stoppede og satte igang igen og bilen hoppede igen og lød meget mærkeligt, jeg tænkte at jeg måske havde glemt at spænde motoren fast i kampens hede, men nej desværre, det var værre, pinionen var knust der manglede tænder og resten var bukkede, Carsten kom løbende med en alu pinion og jeg (uden værktøj) forsøgte at presse den på en af de første motorer, men måtte have skaffet en tang inden det lykkedes, på med den og ud på banen igen.

Damn it sveden væltede ned fra panden og jeg havde en hvile puls på 250, yderligere 35-40 omgange tabt og vi var nu uhjælpeligt sidst. det tog mig desværre noget tid inden jeg fik pulsen ned og fik bare nogenlunde ro på bilen, men heldigvis lød den sund i gearet og trak fint, tiderne begyndte at komme derned af igen.

Carsten tog over i spor 4 og kvitterede med 191 omgange inden Peter sluttede 1. runde af med imponerende 194 runder, vi var rykket op fra 14. til 8. pladsen og var kun 34 omgange efter 7. pladsen der rykkede op.

Resten af løbet gik smertefrit, ingen fejl på bilen og super stabil og hurtig kørsel fra os alle 3 fik bragt bilen tilbage i toppen og vi sluttede på en 4. plads, det er tilfredsstillende, og flot med tanke på hvad vi var igennem undervejs.

Jeg fik så snart jeg var klar sat metal pinion på endnu en motor da jeg jo var klar over at Christian ville få samme problem, og det skete desværre også allerede i deres første stint. og kostede dem 43 omgange, og en tur ned igennem feltet.

lidt data fra løbet:

des2016race2udvikling

og en pdf der viser hvad vi kørte i tider, % og omgange på vores 2 hold.

DES2016r2

Løbet blev i øvrigt vundet af Plastik Quäler foran Racefun, TMP blev 3’er og SlotWorld 4’er

Nyt sæson i GT-mos & DES

  1. Så er vi godt igang med 2016, udover de almindelige aktiviteter i klubben, er der også skudt nye løbsserier i gang.

På sjælland køres 4 sæson af GT-Mos, fra Racefun har vi deltaget i de seneste 2 og Christian har hjemtaget mesterskabet i både 2014 og 2015, sæsonens første 2 afdelinger er afviklet og Christian vandt i fin stil begge løb med 10 omgange ned til nr. 2
Christian har til sæsonen fået et nyt chassis, så det virker vist 😉
Robert tog en 4 og en 5. plads i det 13 mand store felt.

Landsdækkende er der LMP serien for hold DES, hvor vi igen i år stiller med 2 hold til start, de seneste 2 sæsoners vindere ‘Racefun’ med Christian som ansvarlig og Andreas og Morten.
Samt SlotWorld holdet med Peter, Carsten og Keld.
Vi drager afsted til årets første afdeling i Esbjerg og har store forhåbninger om et godt resultat. begge holds biler kører fortrinligt og den nye motor har på vores egen bane givet omgangs tider hele 3/10 hurtigere end med den gamle.
Bilerne har under træning kørt 6,722 (SlotWorld) og 6,748 (Racefun) men vi forventer at det nye chassis til Racefun er klar til test onsdag. og så skulle vi gerne se 6,6xx tider. SlotWorld bilen har allerede fået det nye chassis som er opbygget i stil med Christian GT-mos chassis (Keld’s egen produktion)

 

Vi ses mandag til klubaften hvor vi forhåbentligt har nye pokaler at vise frem.

Glædelig jul

Glædelig jul til alle i klubben, jeres familier, venner osv.

Vi ses den 28.12. til årets sidste klubaften, og måske er der fødselsdags kage 😉

Husk den 29.12. holder vi bygge dag, kl.. 8.15 til 17.30 er der åbent og der kommer flere fra andre klubber for at få råd og vejledning i at skrue på bilerne. der er også et par eller 10 fra vores egen klub der kunne have gavn af at slippe vær fra familien og gaveræset denne dag og se hvordan man skruer en vinder bil sammen.

tilmeldte udefra:

Thor, Jesper, Bertil & Rolf fra hinsidan 🙂
Renè & Jan fra odsherred
Michael fra Ølstykke

Søren fra Ringsted kigger ind kortvarigt

Fra vores egen klub ser vi nok Christian, Poul og mig selv, og mon ikke der er andre der kigger forbi i løbet af dagen og får en snak.

Hvordan Targa Florio banen opstod

Historien om Targa Florio banen udspringer tilbage i 2004, Vi får en invitation til et VM løb i Belgien, og for at kunne træne mere end på vores klubaftener beslutter jeg at bygge en bane i udestuen, Jeg havde fået fingre i en MDF plade og nogle lægter og udtænkte en 1 sporet bane med niveau forskelle. ved at lægge rillerne helt tæt fik jeg klemt 16 meter rille ned i pladen.
Planen var at den skulle bygges op med landskab osv. men behovet for at kunne flytte banen ødelagde de planer. videoen herunder er fra vinteren 2004-2005 hvor Christian hver dag stod og kørte min. 1000 omgange. computeren vi brugte blev nulstillet hver gang man tændte og hvis ikke der var kørt 1000 omgange hver dag tog vi ikke til Belgien. om det var i 2 eller 3 måneder kan jeg ikke huske, men 16 meter bane kørt 1000 gange er 16 km x mindst 63 dage = 1000 km +/- efter den træning var Christian bland de bedste herhjemme.

2014 fik jeg endelig muligheden, jeg kunne låne et lokale hvor jeg kunne save og larme uden at svine den eksisterende bane til, tankerne fra dengang var blevet vider forarbejdet og 3D udarbejdet i hjernen, jeg startede med tegninger, pc og sporplans program, en 3D model inden jeg kastede mig over træpladerne med sav og overfræser.

30 meter med 4 spor og 1 meter niveauforskel, køreklar i efteråret 2014 og 1. løb blev afviklet i dec. 2014.

Der skulle så godt det meste af et år inden landskabet blev bygget op og  det for alvor kom til at ligne noget seriøst.

Bjergene er lavet af PU skum på dåse,
Husene lavet i opskummet plade med papir på begge sider som man bruger i skiltebrancen,
Tage lavet af bølgepap.
Figurer af forskellige fabrikater scale 1/24, kan købes her
T
ræer af forskellige fabrikater, nogle kan også købes i slotworld
Græs af farve savsmuld, limet på og støvsuget det overskydende væk igen.
autodele24.com

targaflorioristorante keld-fotograferer

Track overview
Track overview

BildeleSHOP.DK

 

Cph.Classic 2015

2015 was the first time we drove copenhagen classic on two different tracks.
Targa Florio laid the base for two races for mixed classes DSC I and DSC II exactly as they did in the old days Targa Florio race.

20 Cars to start in two classes gave key fun and intense races where our German guests showed how to drive fast, their daily experience of these classes has certainly helped them a lot.

Result 1. race

Result 2. race

All the stats from the race 🙂

Targa Florio hills gives an advantage to the small DSC I cars, there are 20 grams lighter and has a clear advantage on the track and it is also seen in the results.

Kay Reinhardt, Germany won the DSCI class with 107.31 laps

Ove Halvarsson, Sweden won the DSCII class with 104.12 laps.

After 2 great races on the little 30 meter long Targa Florio track we changed to the main event, the 2 hour race on Albert Park.

Qualification gave a victory to Christensen Motorsport, 8.211 followed by Racefun 8.313, No Fame 8.338, Ecurie Sweden 8,342,
Woodslot 8.357 this teams was in the faster group.

SlotWorld, LapMaster, Illuminati, MNRacing, Roland Racing and GRC was qualificated to the slower group.

In the 1 heat LapMaster took the lead after the 1. stint, after the 3. stint Slotworld took over, and it changed again in 5 and 6 stint.
After 1 heat 1. group.

408,96 SlotWorld
408,28 LapMaster
405,21 Illuminati Classic
399,41 Roland Racing, Germany
397,24 MNRacing, Sweden
375,47 GRC

In the fastest group was it Racefun that took the early lead, in the 2. stint No Fame took over, and int the 4. stint Racefun went back in the lead. Christensen Motorsport who won the qualification started in the slowest lane, but got problem with the tires in the 3. stint and was pitteing in stint 4 for a tire change, Woodslot started after few laps with a screw going loose and a quick pit stop, but after a lost of 8 laps they keept the speed up.
2. group after 1 heat:

413,62 Racefun
408,02 No Fame
406,81 Ecurie Sweden
397,70 Woodslot
395,80 Christensen MS.

complete result from daylight race

Then it was time for today’s dinner, pulled pork was served by Maibritt in adjacent rooms.
After lunchtime were the teams permitted to service the cars and after that the light was switch off so we could run night driving.

The first group in the night race was dominated by Christensen MS, they got new tires and was much faster than the rest.

412,78 laps almost the same as Racefun in the daylight, Woodslot and Illuminati had a close battle, which Illuminati won with 0,11 lap.
MNRacing, Roland and GRC on the next places.

412,78 Christensen MS
400,71 Illuminati
400,60 Woodslot
389,02 MNRacing
386,77 Roland Racing
365,62 GRC

Stats for 1 night group

In the fastest group there was problems right from the start, Ecurie Sweden spent 30 laps in the pit with light problems, No Fame lost some laps too, because a wrong controller connection, SlotWorld and LapMaster was fastest, talking more than 1 lap from the race leaders Racefun, in the 1. stint, after the 2. stint there was less than 1 lap between the race leaders.
In the 3. stint where Racefun had the faster lane 6 and SlotWorld lane 7, was Keld faster than Christian and the diffenrence was down to 0,61 (Racefun 563,21 and SlotWorld 562,60)

Racefun was under pressure, Christian and Andreas had to do their best to maintain the lead even though they had the best lanes left.
Racefun they increased the lead quite a bit the next 3 stint.
As in the second last stint crashing and their lead was reduced to 0.40 lap. But in the last stint they was driving lane 5 and Slotworld in the slower lane 1 and Racefun was winning with 1.19 lap.

406,08 SlotWorld
402,61 Racefun
401,85 LapMaster
397,34 No Fame
366,09 Ecurie Sweden

Result complete race.

Pos Team Day Night Combined result
1 Racefun 413,62 402,61 816,23
2 SlotWorld.dk 408,96 406,08 815,04
3 LapMaster 408,28 401,85 810,13
4 Christensen Motorsport 395,80 412,78 808,58
5 Illuminati Classic 405,21 400,71 805,92
6 No Fame 408,02 397,34 805,36
7 Woodslot 397,70 400,60 798,30
8 MNRacing 397,24 389,02 786,26
9 Roland Racing 399,41 386,77 786,18
10 Ecurie Sweden 406,81 366,09 772,90
11 GRC 375,47 365,62 741,09

 

Stats from the night race

All stats from the race