Byggevejledning af bil

At bygge en bil er slet ikke svært, at bygge en hurtig og velkørende bil kræver kun få ting mere og laver man lige de få ting med det samme vil glæden med en god bil overstråle alt andet.

Der er nogle gangske få ting der er essentielle for at få en bil der kører godt og holder længe, de fleste har oplevet at stå midt i et løb og et eller andet er gået løs eller faldet af, fordi man har glemt en lille spændeskive.

SPÆNDESKIVER og LOCKTITE er vigtige, dernæst er grundreglerne følgende:

Pinionen på motoren virker kun en gang har den være monteret og tages af smides ud. hvor dumt er det lige at bruge 100 kr. på at tage ud og køre et løb og sidde og se de andre kører fordi pinionen faldt af fordi man lige ville spare 10-15 kr. Metal pinioner presses på og bliver siddende man kan ikke bagefter begynde at rykke dem. Nylon/Plast pinioner limes på, akslen skal ridses og være ren og limen skal kunne tåle varmen, det kan alm. sekund lim ikke. personligt bruger vi weicon sort hurtigtørrende lim.

Hjul, alle 4 hjul på bilen skal parvis trykke lige hårdt på banen, hvis chassis eller opsætning er skæv og bilen trykker mere med den ene side end den anden vil bilen bremse skævt og accelerere skævt ligesom den vil skride mere den ene end den anden vej i sving,

Bevægelige dele skal arbejde frit og ikke hænge nogle steder, heller ikke når hele bilen er samlet. så H pladen, forhjuls affjedringen, baghjuls affjedringen og karosseriet skal alt sammen kunne bevæge sig helt frit op og ned, dette punkt er noget af det vi ser oftest, at karossen kun kan vippe den ene vej eller bliver oppe og så er det altså umuligt at få bilen til at køre.
H-pladen skal kunne bevæge sig op og ned, IKKE fra side til side eller frem og tilbage, kun op og ned, de andre bevægelser skal være så små som mulige, så vi kan ikke bare file hullerne større.
Det samme er gældende for de andre ting, kan bag akslen vride sig fordi et hul ved fjederrøret er for stort så kører bilen lidt mindre godt.
Hjul, ved montage af karosseri skal man sikre sig at hjulene på intet tidspunkt rører karossen, det giver unødigt stort dækslid, det giver lavere fart og så gør det også at bilen falder af uden varsel når et hjul pludselig bliver bremset midt i en udskridning. rører et hjul er det kun en vej, afmontere karossen og placeres den korrekt, baghjulet er det essentielle der skal være midt i hjulkassen, forhjulene kan jo justeres i længderetningen. og karossen skal selvfølgelig være lige meget ud over hjulene i begge sider. man kan ikke bare flytte et hjul ud eller ind uden bilen kører skævt så af med karossen og forfra hvis ikke det er 100% lige.

Vægt ned, siger reglerne f.eks. at frihøjden skal være min. 1,00 mm. så skal du ikke komme med 1,20 mm. selvom 0,2 mm ikke er meget er det nok til at gøre en stor forskel. og alt vad der vejer på bilen skal altså ned i bunden, placeres mellem for og bagaksel og gerne i siderne mellem for og baghjulet. Bilen skal være i balance med lige meget vægt på hjulene i begge sider, og mest vægt på baghjulene.

Overholdes disse få ting skal du nok kunne få en god velkørende bil.

Klik på linket for at se hvordan vi i Racefun anbefaler at man samler et chassis, selvom det er mærke opdelt kan tingene sagtens overføres til andre mærker.

Racefun Chassis (Classic)

Do-Slot OBG Chassis (Baghjuls-affjedring)

Plafit Chassis/Bil (Standard chassis)
Gammel men gyldig beskrivelse med foto, link virker nok ikke mere
Alle stumper til plafit bil i slotworld shoppen

Gammel vejledning om at bygge modelbil

 

Geartabel

Modelracerbane klubben i Racefun