Minirace

Miniracing

Kør Minirace på kæmpe racerbaner, Bestil et grand prix på en af vores mega store racerbaner, og udlev jeres indre fartdjævel.

minirace
miniracing på mega racerbane

Racing med små biler egner sig fortrinligt til polterabends, fødselsdage eller firmaevents hvor grupper er samlet for at have en sjov oplevelse og blive rystet sammen, vores super hyggelige lokaler er placeret på Roskildevej på Københavns vestegn, tæt på bus og tog, idéelt til polterabend og andre fester hvor man skal rejse med det offentlige.

Grand prix kan køres af grupper fra 4 personer og op, og hos os er reglerne lidt modsat af hvad det er andre steder, her må man gerne drikke imens man kører bil, hvis man kan, det er kun den ½ del af gruppen der står som hjælpere og skal sætte bilerne på der skal have begge hænder fri og være klar til at yde assistance.

8 spors racerbanen er for 6-32 personer, den er 41 meter lang og er bygget til VM i 2004, banerekorden er 3,9 sekunder for den hurtigste klasse, disse biler køres der ikke med til dagligt så vi kan kun vise det på videoklippet her der ligger på YouTube: Miniræs videoklip.

4 spors racerbanen er for 4-8 personer, den er 30 meter lang og har en højdeforskel på 1 meter, at køre på denne bane er ret intenst, selvom farten er lidt lavere er udfordringerne tilsvarende større, banerekorden på denne bane er sat med 1/24 skala biler som vi normalt kører med i klubben og lyder på 5,3 sek. På YouTube kan i se farten i disse biler og i kan selvfølgelig også se det live når i besøger os.
Miniracing på YouTube med modelbiler.

Får at det også skal være sjovt har vi bygget specielle biler som kan køres af folk som ikke er vant til at køre slotracing, og bilerne er tilpasset banen de kører på, for kunder er banerekorderne 7,8 sek. på den store bane og 7,2 sek. på 4 spors banen.

Herrefødselsdag

Events kan bookes for grupper af 4-32 personer, tidsforbrug fra 2-4 timer afhængig af antal, vi afholder også børnefødselsdage hvor børn fra 12 års alderen kan prøve kræfter med de lynhurtige biler, her kan vi afholde et ræs på 1 times tid.

Har du leget med en racerbane derhjemme kender du sikkert til at bilen falder af og det hurtigt bliver kedeligt at køre et par omgange for så at skulle rejse sig fra gulvet og gå hen og sætte bilen på igen, det er klart sjovere hvis man er flere og der sidder nogle og hjælper med at sætte bilerne på banen igen. Endnu sjovere bliver det hvis man får bygget banen op og får forbedret bilerne så de kører bedre og ikke falder af så ofte. Det hjælper selvfølgelig at træne og køre mange omgange så man lærer at dosere farten overalt på banen.

Dette irritationsmoment findes ikke på vores racerbaner, for her kører man kun hvis der er nogle til at samle bilerne op og sætte dem i rillen igen, desuden er vore baner bygget i træ og derfor har de en meget bedre overflade desuden er bilerne der bruges i klubben både større og bedre end det man kan købe til hjemmebrug, alt er speciel fremstillet for at man kan køre hurtigere og for at bilerne ikke falder af.

Men dermed ikke sagt at man ikke falder af her, det gør man da, men det skyldes først og fremmest at det tager noget tid at mestre det med at køre slot racerbilerne rundt på banen, man skal lære at få hjernens tanker ud i pegefingeren og øjet skal vænne sig til farten samtidigt med man skal lære banen at kende, bremse punkter flytter sig hele tiden som man får mere og mere fart på. og bedst som man har lært det at kende med den bil man nu engang styrer, så skal man bytte plads og spor og så viser det sig at den nye bil kører anderledes.

fødselsdag

For når man kører ræs i Racefun så kører man ikke med den samme bil hele tiden, det er uretfærdigt, for der er altid forskel på bilerne, hvornår har bilen sidst fået ny motor, nye dæk, osv.?

Du kender det sikkert fra gokart hvor man altid får den kart der bare ikke har noget optræk, og hvor dækkene er slidte så den hele tiden skrider i svingene. Urimeligt at få tæv bare fordi gokarten er dårligt, sådan er det ikke her, alle kører lige lang tid med hver bil og i hvert spor så det er ikke det der afgør hvem der vinder.

Mini racerbil

Mini racerbilerne er nøjagtig som 1/1 biler, skal de køre hurtigt skal de have så lavt et tyngdepunkt som muligt, dækkene skal have maksimal grip på vejbanen, opsætning foregår på stort set samme måde, med fjedre der justeres efter baneforhold, dæk vælges ud fra løbs distance og bane overflade, de hurtigste bil klasser har også aerodynamik at tage hensyn til. Racerbilerne har fast gearing, og man bruger motoren til at bremse med, hvilket også betyder at gearingen afgør hvor godt den bremser, sammenholdt med vægten, stor vægt giver ikke bedre vejgreb, måske giver det lidt ved acceleration at man mindsker risikoen for hjulspin, men bilen accelererer langsommer, bremser dårligere, og har mere inerti i svingene, så lavest mulige vægt er klart at foretrække.

Controllere

Håndtagene vi bruger til at styre bilerne med er i bund og grund en simpel regulator der blot ændrer spændingen imellem transformatoren og banen, bilen optager strømmen fra kobberkabel i rillen. Men regulatorerne er også speciel fremstillede, det er en stor opgave at lave en regulator der meget fint kan justere spændingen uanset om motorerne kræver 1 eller 40 amp. og om vi kører på 10 eller 19 volt. desuden skal man kunne justere aggressiviteten i controlleren så den passer til bilerne og banerne. og man vil også godt kunne justere selve bremsen, det er ikke altid lykken at bilen stopper lynhurtigt, nogle biler har så meget selv bremse at de kan stoppe fra 70 km/t til 0 på en meter, og det kan de færreste trods alt nå at reagere på, så vil vi godt forlænge bremselængden manuelt.
Controllerne som vi bruger til arrangementer er også bygget specielt til den biltype i kører med, og klubfolk vil stort set ikke kunne køre deres egne biler med en sådan fastlåst controller, men for at gøre det lettere for kunder til arrangementer kan vi ikke have justeringsknapper, der er rigeligt at lære blot med at give gas og bremse når bilerne kører så stærkt som de gør.

Racerbanerne

Vores racerbaner er opbygget i træ, hvilket er et præcisions arbejde, for at bilerne kan køre så hurtigt er det vigtigt at samtlige samlinger på racerbanen er 100% lige, bare 1/10 millimeter højdeforskel vil få bilerne til at hoppe, og hvis det sker i mod kørselsretningen kan racerbilerne blive kastet op i luften. en racerbil kører med frihøjde ned til 0,4 mm for det at have et lavt tyngdepunkt er essentielt i bestræbelserne på at have en bil der kan køre hurtigt i svingene uden at vælte.

Overfladen på mdf pladerne som bruges til model bils racerbanerne bliver malet og inden man kan køre bilerne rundt på banen skal den behandles med en form for klister, vi bruger et specielt udviklet produkt som sprayes ud på banen i et meget tyndt og fint lag, det skal tørre og hæfte på bane overfladen inden vi begynder at køre, dette sikrer at racerbilen kan få greb og ikke bare laver hjulspin og skrider ud hele tiden, efterhånden som der tilbagelægges en masse omgange skaber hjulene gummi spor som nøjagtigt som på rigtige racerbaner også danner en masse greb for køretøjerne.  På et tidspunkt når man også hos os til et punkt hvor gummiet begynder at rulle af banen, der dannes simpelthen så tykke gummi belægninger på sporet at det falder af i lange baner og ruller sammen og ud til siden på banen, og så det tid til rengøring, vi udsættes heldigvis ikke for regnvejr så vi må selv agere rengøring og mekanisk afvaske sporene og starte forfra med nyt klister.

Strømmen

Strøm til slotracing baner er ikke bare en 240 volt ledning fra en transformator, for at tilfredsstille forskellige menneskers behov er det nødvendigt med forskellig effekt, ikke alene skal vi kunne regulere hvor mange volt der skal ud til sporet, men også hvor mange ampere der er behov for i de små motorer.

Mange har prøvet at have en plastik racerbane fra f.eks. Scalextric, Ninco eller Jyllandsringen hjemme på stuegulvet og oplevet at bilerne kørte meget hurtigere når den anden faldt af, eller at der var masser af strøm nærmest strømskinnen og længst væk var der næsten ingen power tilbage.
Dette skyldes at der i skinnerne er et stort strømtab, samt at man i legetøj kun må sælge en forholdsvis lille strømforsyning med få amperer, for ikke at skabe unødvendige ildebrande rundt i de små hjem.
Og selv om de små motorer i legetøjsbilerne ikke trækker ret mange amperer, bliver det alligevel mangedoblet når man har en magnet i bilen som bremser den og samtidigt har nogle skinner der er lavet af jern og ikke af et ordentligt strømførende materiale som f.eks. kobber.

På de store baner i racefun er der derfor separate strømforsyninger til hvert eneste spor, og på den store bane er der faktisk 2 slags da vi her har behov for at have enorm energi til rådighed når vi skal køre med de vildeste biler der bygges, en almindelig slotcar som vi kører med i klubberne har behov for ca. 5 ampere ved spændinger op til 20 volt, så her bruger vi nogle forsyninger med fri regulerbar volt og 5 amp. afhængig af bilklassen skal der være et sted mellem 10 og 20 volt på banen, som ifølge reglerne skal være ens for alle.
Til de hurtigste biler har vi strømforsyninger med fast 12,5 volt og 40 ampere, det er faktisk nok til at trækker en startermotor til en almindelig personbil. Men vi tør ikke have alle disse amperer på banen når der er kunder i klubben, det kan sagtens slå gnister og metalgenstande der kommer i vejen kan kortslutte og brænde sig fast i sporet.

Miniræs historie

Miniræs er en gammel hobby der havde sin storhedstid før computerens indtog, opfundet helt tilbage i 1912 hvor bilerne kørte på en skinne med et lille batteri / tør element uden nogen form for regulator, efter verdenskrigen kom der for alvor gang i udviklingen opfindelsen af plastik gjorde at man nu var i stand til at producere både biler og baner i større målestoksforhold. i 1952 startede for eksempel det store mærke scalextric og op igennem 1960’erne skød der store klubber op overalt i verden, i Danmark var der baner i Rødovre Centrum bag Fona butikken, på Store Kongensgade, i Læsøgade, Vangede, på Amager osv. overalt i landet blev det med rilleræs den store dille, og i 1968 blev Dansk Miniracing union stiftet, Silkeborg og omegns mini racing klub lagde lokaler til historieskrivningen.

Op gennem 60’erne og 70’erne havde de fleste drenge en racerbane, eller også havde legekammeraten, Fleishman, Märklin, Scalextric, Ninco, Aurora, ACX, Tyco, Carrera og Jyllandsringen var faste bestanddele på børneværelserne.

Klubbernes antal faldt voldsomt med tiden, da computerne blev hvermands eje forsvandt tiden til at være sammen med andre, børn legede i stigende grad online og tilgangen af nye og yngre medlemme forsvandt, der er dog igen ved at være interesse for det hyggelige samvær med andre, og konkurrencer i den fysiske verden hvor det ikke bare er en skærm der viser om man har tabt eller vundet grand prix’et.
Det hænger selvfølgelig sammen med at biler og baner i vore dage er blevet bedre, vi har også indført computere til at styre løbene, og det tidskrævende arbejde med at ajourføre stillinger i diverse mesterskabet.

Der er indført digitale racerbaner med sporskifte og pit simulering med brændstof forbrug og dækslitage, dette tiltrækker yderligere unge mennesker.

Og er du først blevet ramt af virussen er den svær at slippe af med igen, flere og flere klubber dukker op i landet og konkurrencerne tager til, vi kører klubmesterskaber, Sjællandsmesterskab, Danmarksmesterskab, Europa og Verdensmesterskaber. masser af små løbsserier overalt så uanset om du er til hobby med en ugentlig klubaften væk fra hjemmet eller vil dyrke miniræs som en sport med større seriøsitet træning og rejser så tilbyder klubberne dette.

Andre er blot til det morsomme hvor man i stedet for en bowlingtur eller lerdueskydning tager sammen med vennerne ud og kører racerbil.